Decanendag

Decanendag 2014

Op donderdag 6 februari 2014 organiseerden Stenden, NHL Hogeschool en Hogeschool Van Hall Larenstein wederom gezamenlijk de jaarlijkse Decanendag. Dit jaar vond de dag plaats bij Stenden Hogeschool, locatie Leeuwarden.

Het thema was: Partners in Studiekeuze

Wat is de rol van toevalligheid bij een loopbaan? In hoeverre moet je je laten leiden door de arbeidsmarkt bij het maken van een studiekeuze? Hoe kun je ouders betrekken? Met welke methodiek kun je de jongeren goed op weg helpen? En hoe hebben studenten hun eigen studiekeuzeproces ervaren?

Deze én andere onderwerpen kwamen aan bod tijdens de inspirerende, leerzame en informatieve gesprekstafels op de Decanendag.

Programma
09.00 uur: ontvangst
09.30 uur: opening door Klaas Wybo van der Hoek, vice-voorzitter CvB Stenden
09.45 uur: Studieloopbaan: gepland of toeval?
                    Over de kracht van serendipiteit in de begeleiding
                    Inleiding door Wouter Reynaert, oud-lector Career Development Fontys
10.45 uur: pauze
11.00 uur: ronde 1 gesprekstafels
12.00 uur: ronde 2 gesprekstafels
13.00 uur: lunch

Spreker
Studieloopbaan: gepland of toeval? Over de kracht van serendipiteit in de begeleiding.

Serendipiteit <de~(v);-piteus;-pitist>het talent om een niet gezochte vondst te doen

Serendipiteit is het vinden van iets waardevols terwijl je er niet naar op zoek bent: de ongezochte vondst. Gemotiveerd op zoek zijn naar iets vergroot de kans om ´toevallig´ iets tegen te komen dat je op dat moment hard nodig hebt. Kun je dat ook inzetten bij studiekeuzebegeleiding? Ja zeker! Ervaar het en laat u informeren tijdens de inleiding door Wouter Reynaert, oud-lector Career Development bij de Fontys Hogeschool HRM & Psychologie te Tilburg en ontwikkelaar en onderzoeker op het gebied van loopbaanontwikkeling en diversiteit.

Gesprekstafels
Na deze onverwachte start van de dag kon men aanschuiven bij verschillende inspirerende gesprekstafels. Elk van de gesprekstafels belichtte een ‘partner in studiekeuze’. Zo kreeg u bij de gesprekstafel over ‘ouders als studiekeuzecoach’ een voorbeeld hoe u ouders bij het keuzeproces kunt betrekken en bij de tafel ‘arbeidsmarkt & studiekeuze’ was er volop ruimte om van gedachten te wisselen over de rol die de actuele situatie op arbeidsmarkt moet spelen. Of kon u zich laten informeren over begeleidingsmethodieken of 1 mei-regeling.

Gesprekstafel 1
Alles over de 1 mei-regeling en de studiekeuzecheck
Vanaf 1 oktober 2013 is de zogenaamde 1 mei-regeling van kracht. Studiekiezers die willen starten met een hbo-opleiding in september 2014 wordt nadrukkelijk geadviseerd zich aan te melden voor 1 mei 2014. Want alleen dan hebben ze recht op een studiekeuzecheck.

Geja Kinds praat u bij over de 1 mei-regeling en hoe de drie Leeuwarder hogescholen invulling geven aan de studiekeuzecheck. Zo kunt u uw leerlingen hierover juist informeren!

In het document presentatie studiekeuzecheck kunt u het nog eens rustig nalezen.

Gesprekstafel 2
Arbeidsmarkt & studiekeuze
In hoeverre is of mag de situatie op de arbeidsmarkt leidend zijn bij de keuze van een vervolgstudie? Wat vindt ú daarvan? En hoe zijn de ervaringen aan de kant van het werkveld? Tamara Sloothaak van het Regionaal Adviesteam Kenniscentra is de gespreksleider bij deze tafel en zal het beeld schetsen van haar dagelijkse praktijk.

Gesprekstafel 3
Ouders als studiekeuzecoach
Bij studiekeuze zijn verschillende partijen betrokken. Ook de ouders van de studiekiezer zijn een belangrijke speler in het proces. Hermien Miltenburg heeft ruime ervaring op het gebied van studiekeuze en weet als geen ander hoe je ouders kunt betrekken bij het studiekeuzeproces van hun kinderen. U kunt rekenen op een inspirerende gesprekstafel!

Gesprekstafel 4
Van leerling naar studiekiezer
Bij deze tafel kunt u in gesprek gaan met studenten van NHL, Stenden en Van Hall. Hoe zijn zij tot hun studiekeuze gekomen, wat was het moment dat ze getriggerd werden om bezig te gaan met hun studiekeuze? Wat werkte goed voor hen en wat juist niet?

Onder de bezielende leiding van Marc Jacobs kunt u de studenten al uw vragen stellen en inzicht krijgen in hun keuzeproces, motivatie en tevredenheid achteraf.

Gesprekstafel 5
Zicht op het beroep ná je studie
Het doel van een goede profiel- en vervolgens studiekeuze is de baan waarvoor je opgeleid wordt ná je studie. Maar wat is een goede manier om daarmee aan de slag te gaan met je leerlingen? Herman de Haan vertelt met enthousiasme over de profielweek die hij jaarlijks organiseert voor zijn havo-3 leerlingen. Laat u inspireren!

Gesprekstafel 6
Studiekeuzebegeleiding door de hogescholen
Ook hogescholen zijn partner in het studiekeuzetraject. Welke activiteiten en evenementen bieden NHL, Stenden en Van Hall aan? Bert Jan Flim, coördinator van VO-HO netwerk Fryslân geeft u een duidelijk overzicht van het palet aan mogelijkheden voor uw leerlingen.

Gesprekstafel 7
Building Learning Power en de decaan als ‘partner in studiekeuze’
Hoe help je jongeren beter voor te bereiden op een onzekere toekomst? Leerlingen moeten ook hebben geleerd hoe ze vasthoudend en vindingrijk, creatief en logisch, zelf gedisciplineerd en zelfbewust, samenwerkend en leergierig zijn. Hoe kun je deze ‘leerspieren’ trainen?

Building Learning Power boekt al sinds 10 jaar positieve resultaten met het trainen van de ‘leercapaciteiten’. Gebaseerd op een stevige wetenschappelijke fundament. In deze impulsbijeenkomst maakt u actief kennis met dit concept en zal de verbinding worden gelegd naar uw rol als ‘partner in studiekeuze’.

Lees hier alles nog eens rustig na over BLP.

Gesprekstafel 8
Serendipiteitsspel
De inleiding aan het begin van dag krijgt een vervolg! U gaat aan de slag met het Serendipiteitsspel en hoe u er als decaan mee om kan bij het begeleiden van uw leerlingen. Doe mee en leer!

Lees in het document lezing en spel serendipiteit het nog eens rustig na!

Gesprekstafel 9
Talentontwikkeling: toepassing van de sterke-kanten-benadering in het onderwijs
Hoe creëren we een stimulerend leerklimaat waarin studenten het beste uit zichzelf kunnen halen? De sterke-kanten-benadering biedt een inspirerende aanpak voor het coachen en begeleiden van studenten. De kern van deze benadering is dat de persoonlijke kwaliteiten, talenten en sterke kanten van studenten het vertrekpunt vormen voor hun opleiding en ontwikkeling.

Djoerd Hiemstra (psycholoog en projectleider van de talentenwijzermethode) gaat zowel in op de theoretische en empirische onderbouwing van de sterke-kanten-benadering, als op de praktische methoden, technieken en oefeningen die typerend zijn voor deze talentgerichte coachingsbenadering.

Meer informatie over deze gesprekstafel is te vinden op www.talentenwijzer.com.

Ook is er een app van te vinden bij ITunes en Google Playstore.