Decanendag

Archief

De Decanendag wordt al een aantal jaren georganiseerd, met ieder jaar een ander thema. In ons archief vindt u informatie over de Decanendagen van de afgelopen jaren.

Decanendag 2018

Donderdag 15 februari 2018 werd de jaarlijkse Decanendag van Noord-Nederland georganiseerd. Het thema van deze dag was ‘Goud in handen’.

De arbeidsmarkt verandert continu. Opleidingen kunnen hier niet naadloos op aansluiten. Wat betekent dit voor onze leerlingen en studenten die nu moeten leren om straks een goede start te maken op de arbeidsmarkt? Welke kennis en vaardigheden hebben zij nodig om optimaal te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt van de toekomst? Het is mede aan ons om de leerlingen en studenten te laten groeien. Helpen hun talenten verder te ontwikkelen. In elke fase van de schoolloopbaan en in het werkende leven. Zij zijn het goud dat we in handen hebben.

Gastspreker deze dag was Annette Dölle. Annette wordt het liefst ‘groepdynamicus’ genoemd en werkt op het snijvlak van sociale innovatie en technologie. Was ooit leraar, maar beweegt zich al jaren voornamelijk in het maatschappelijk domein. Ze weet als geen ander met zo weinig mogelijk geld en middelen in korte tijd veel in beweging te zetten. Als schrijver en spreker geeft ze lezingen en les over deze manier van werken. Annette is co-auteur van het boek ‘Nooit Af in het Onderwijs’.

‘Nooit Af in het Onderwijs’ zoomt in op organisatorische vraagstukken waar het onderwijsveld al decennia mee worstelt. Een grote, liefdevolle betrokkenheid van duizenden leraren en even zoveel beleidsmakers heeft uiteindelijk geleid naar een wirwar van lijnen, papieren, machtsrelaties en gedoe.

Iets dat heel herkenbaar is voor de rest van de samenleving; waar bureaucratische rompslomp ook regelmatig de kop opsteekt en in strijd is met grote veranderingen, die vanuit de netwerk- en informatie maatschappij onze wereld binnenkomen. We zijn met z’n allen ondertussen beland in een goed bedoelde, bureaucratische kluwen wol met talloze knopen. Wat ze in ‘Nooit Af in het Onderwijs’ doen is, de boel ontwarren en opnieuw bekijken.

Van discrepanties in uitspraken van ministeries, inspecties, raden en vakbonden, tot de verhalen en ervaringen in de klas. Van het primair onderwijs tot het wetenschappelijk onderwijs en een leven lang daarna. Van analoge offline ontwikkeling tot digitale slimmigheden die samenwerking en easycratisch handelen vergemakkelijken. ‘Nooit Af in het Onderwijs’ legt alles onder de loep en biedt antwoorden waarvan je zelf mag bedenken of ze juist zijn.